Czym różni się napęd hybrydowy od elektrycznego?

Różnice pomiędzy EV a HV
Czym różni się napęd hybrydowy od elektrycznego?

Źródła napędu, które do niedawna określaliśmy mianem „alternatywnych” stają się coraz bardziej popularne. W 2020 roku sprzedaż samochodów hybrydowych Toyoty przekroczyła 15 milionów sztuk. Nic dziwnego, że kierowcy poszukujący nowoczesnego i ekonomicznego auta coraz częściej zwracają się w stronę hybryd i napędów elektrycznych. Dowiedzcie się więcej o ich najważniejszych cechach i różnicach.

Samochód „na baterie”

Najważniejszą różnicą pomiędzy samochodem elektrycznym a hybrydowym jest ilość wykorzystywanych źródeł napędu. Auto elektryczne (EV) to nic innego jak pojazd „na baterie”. W dużym uproszczeniu jego codzienna eksploatacja przypomina życie z telefonem komórkowym: za każdym razem, gdy w urządzeniu brakuje prądu musimy podłączyć je do źródła zasilania i poczekać, aż się naładuje.

W przeciwieństwie do smartfonów ładowanie samochodu zajmuje dużo więcej czasu. Współczesne pojazdy elektryczne nierzadko wymagają 8-10 godzin, aby uzupełnić baterie w domowych warunkach. Szybkie stacje ładowania lub wprowadzane przez niektórych producentów dedykowane ładowarki umożliwiają uzupełnienie 50% baterii w czasie około 30 minut, co zdecydowanie skraca postój w drodze. To ważne, gdyż niezależnie od wybranego auta elektrycznego postoje na trasie są nieuniknione. Obecnie jedynie kilka modeli oferuje zasięg na pełnym ładowaniu przekraczający 500 kilometrów.

Hybryda, czyli współpraca silników

W hybrydzie (HV) znajdziemy tradycyjny silnik spalinowy oraz wspomagający go, a często także wyręczający napęd elektryczny. Wykorzystanie dwóch odmiennych źródeł napędu przekłada się na dużo niższe spalanie, ale nie odbija się negatywnie na elastyczności i dynamice jazdy. Dzięki silnikowi elektrycznemu maksymalny moment obrotowy jest dostępny natychmiast. Silnik spalinowy z kolei pozwala na wydłużenie zasięgu auta hybrydowego do wartości porównywalnych z autami tradycyjnymi.

Pełen napęd hybrydowy Toyoty nie wymaga wykorzystywania żadnych zewnętrznych źródeł ładowania. Energia elektryczna jest odzyskiwana w trakcie jazdy (między innymi z hamowania) a silnik spalinowy sam doładowuje baterie, dlatego póki w zbiorniku znajduje się paliwo, auto będzie poruszać się przy wykorzystaniu najbardziej optymalnego źródła napędu. Oczywiście, kierowca sam może zadecydować o trybie jazdy wybierając manualnie tryb elektryczny EV, by minimalizować spalanie w miejskich korkach lub przełączyć się w tryb Power zapewniający najlepsze osiągi.

Czyste oszczędności

Auta hybrydowe charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacji w porównaniu z autami tradycyjnymi. Poza niezwykłą ekonomią jazdy hybrydy nie posiadają części narażonych na zużycie, takich jak sprzęgło, koło dwumasowe, turbina czy alternator, dlatego ich serwis jest tańszy. Ponad 20-letnie doświadczenie Toyoty w konstruowaniu aut z napędem hybrydowym oraz potwierdzona niezależnymi testami bezawaryjność aut używanych pozwalają użytkownikom na całym świecie cieszyć się cichą i tanią jazdą bez zmartwień.

Plug in czyli hybryda, którą można podłączyć

Dla osób, które poszukują hybrydy wzbogaconej o manualną funkcję ładowania znaną z aut elektrycznych, Toyota ma w ofercie model Prius Plug-in. To wyjątkowe auto łączy w sobie wszystkie zalety hybrydy – zasięg porównywalny z autami tradycyjnymi, bogate wyposażenie oraz cichą i komfortową jazdę – i dorzuca do listy korzyści możliwość podłączenia auta do źródła zasilania, dzięki czemu koszty paliwa jeszcze bardziej spadają. Łatwo wyobrazić sobie scenariusz, w którym użytkownik porusza się do pracy i z powrotem wykonując dziennie 50 kilometrów wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego, a w weekendy korzysta z wydłużonego zasięgu podczas wyjazdów za miasto.

EV czy HV, który napęd będzie najlepszy dla mnie?

Wybierając swój następny samochód zawsze warto zastanowić się w jakich warunkach będzie użytkowany. Dla osób decydujących się na auto elektryczne niebagatelne znaczenie ma rozwijająca się infrastruktura, której wciąż daleko do zachodnich standardów (obecnie w Polsce znajduje się 1131 stacji ładowania, z których 32% to szybkie stacje ładowania prądem stałym, a pozostałe 68% to wolne ładowarki prądu przemiennego). Ci, którzy poszukują uniwersalnego i wszechstronnego auta pozwalającego na oszczędną jazdę miejską i długie podróże bez przestojów zdecydowanie powinni zainteresować się hybrydą.

Dowiedz się więcej

Jaki samochód użytkowy wybrać do swojej firmy? Jaki samochód użytkowy wybrać do swojej firmy? Segment aut dostawczych Jakimi pojazdami można jeździć z prawem jazdy kat. B? Jakimi pojazdami można jeździć z prawem jazdy kat. B? Sprawdźmy to szczegółowo Jaki bagażnik rowerowy do samochodu wybrać? Jaki bagażnik rowerowy do samochodu wybrać? Sprawdź jaki bagażnik będzie dobrym wyborem dla Ciebie Które paliwo jest lepsze, benzyna PB 95 czy PB 98? Które paliwo jest lepsze, benzyna PB 95 czy PB 98? Co zatankować do naszego auta? Fakty i mity na temat samochodów z napędem wodorowym Fakty i mity na temat samochodów z napędem wodorowym Zeroemisyjne auto na prąd Jak korzystać z gaśnicy samochodowej i co grozi za jej brak? Jak korzystać z gaśnicy samochodowej i co grozi za jej brak? Którą gaśnicę wybrać do samochodu? Czy hybrydą można holować przyczepę kempingową? Czy hybrydą można holować przyczepę kempingową? Kemping, pomysł na letni wypoczynek Jak oszacować wartość rynkową samochodu? Jak oszacować wartość rynkową samochodu? Kryteria wyceny samochodu Jak wybrać swój pierwszy samochód? Jak wybrać swój pierwszy samochód? Zasady, które pomogą przy wyborze pierwszego auta Co zrobić po zatankowaniu złego paliwa do auta? Co zrobić po zatankowaniu złego paliwa do auta? Pamiętajmy, nie zawsze oznacza to od razu tragedię Praktyczne porady jak jeździć samochodem w zimę Praktyczne porady jak jeździć samochodem w zimę Bezpieczeństwo w warunkach zimowych Jak poznać, z której strony jest wlew paliwa Jak poznać, z której strony jest wlew paliwa Sprawdzisz to w prosty sposób