Toyota Yaris Cross powtórzyła sukces Yarisa hatchbacka i zdobyła najwyższą ocenę 5 gwiazdek w badaniach bezpieczeństwa Euro NCAP. Tym samym europejska organizacja potwierdziła zarówno najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego miejskiego crossovera Toyoty, jak i skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Yaris Cross to zupełnie nowy crossover segmentu B, który właśnie debiutuje na polskim rynku.
Yaris Cross dołącza do dwóch innych modeli Toyoty – wodorowego sedana Mirai i Yarisa czwartej generacji – które w ostatnim czasie zdobyły 5 gwiazdek Euro NCAP. Nowy model, dostępny w wersji benzynowej i hybrydowej, był testowany jednocześnie w Europie i w Australii, w ramach współpracy Euro NCAP z bliźniaczą organizacją ANCAP. Instytucje te testowały model z napędem hybrydowym, potwierdzając pełne bezpieczeństwo technologii hybrydowej Toyoty.
Yaris Cross otrzymał ocenę 86 procent za ochronę dorosłych pasażerów i 84 procent za ochronę przewożonych w samochodzie dzieci. Skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego Euro NCAP oceniło na 81 procent, a ochronę pieszych i rowerzystów na 78 procent. Yaris Cross zapewnia szczególnie dobrą ochronę głowy i szyi kierowcy i pasażerów, do czego przyczyniają się zarówno wysokiej jakości fotele i skuteczne poduszki powietrzne przednie i boczne, jak i nowa centralna poduszka powietrzna między przednimi fotelami.
W ocenie skuteczności systemów bezpieczeństwa czynnego eksperci Euro NCAP stwierdzili: „System automatycznego hamowania awaryjnego Yarisa Cross wykrywa zarówno pozbawionych ochrony użytkowników dróg, jak pieszych i rowerzystów, jak i inne pojazdy. Reakcja systemu na ryzyko kolizji z pieszymi była dobra (najwyższa ocena z pięciu), a z rowerzystami adekwatna (druga najwyższa ocena z pięciu). Samochód uniknął kolizji z nimi lub znacząco ograniczył skutki zderzenia w większości testów przeprowadzonych według różnych scenariuszy”.
Yaris Cross wyznacza nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie B
Nowa Toyota wnosi do segmentu miejskich crossoverów technologię hybrydową czwartej generacji, elektryczny napęd na cztery koła AWD-i oraz nowe standardy bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Bezpieczeństwo pasażerów jest zapewnione w pierwszej kolejności za sprawą supersztywnej konstrukcji nadwozia opracowanej w architekturze TNGA i kompletu poduszek powietrznych uzupełnionych o nową centralną poduszkę między fotelami. Ponadto Yaris Cross wyróżnia się niezwykle bogatym zestawem zaawansowanych technologii wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 2.5, które są w stanie wykryć więcej potencjalnych sytuacji zagrożenia i szybciej zareagować, by automatycznie uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. Zgodnie z zasadą, że „bezpieczeństwo nie powinno być opcją”, najnowsza generacja układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2.5 oferowana jest w standardzie we wszystkich wersjach.
Yaris Cross jest standardowo wyposażony w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny, asystenta utrzymywania pasa ruchu (LTA), system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), system rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB) oraz system eCall, który w razie wypadku automatycznie powiadomi odpowiednie służby i przekaże lokalizację pojazdu.
Opcjonalne wyposażenie obejmuje adaptacyjne światła drogowe (AHS) z reflektorami Full LED, system monitorujący martwe pole (BSM), a także układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania (RCTA), który najpierw ostrzega kierowcę o nadjeżdżającym aucie, a w razie ryzyka kolizji automatycznie zahamuje auto. Manewrowanie ułatwiają inteligentne czujniki parkowania z funkcją detekcji przeszkód i automatycznego hamowania oraz opcjonalny monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, który daje podgląd otoczenia auta w czasie rzeczywistym.
Atutem Yarisa Cross jest także nowy system Toyota Teammate Advanced Park – półautonomiczny system parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. System ten jest wyposażony w funkcję zapamiętywania najczęściej używanych miejsc, niezależnie od kierunku jazdy.
Procedury testów Euro NCAP
Badania Euro NCAP są systematycznie aktualizowane i coraz bardziej wymagające. Obejmują długą listę testów sprawdzających samochód pod kątem bezpieczeństwa pasażerów i innych użytkowników dróg oraz skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego.
Testy zderzeniowe obejmują zderzenie czołowe z prędkością 50 km/h połową szerokości samochodu, w które uderza nadjeżdżająca odkształcalna bariera, zderzenie czołowe pełną szerokością auta w sztywną barierę, zderzenie boczne z mobilną odkształcalną barierą, która uderza w drzwi kierowcy, oraz zderzenie samochodu bokiem ze słupem. W czasie tych testów sprawdzany jest wpływ kolizji zarówno na kierowcę i dorosłych pasażerów, jak i na dzieci.
Badania skutków zderzenia samochodu z pieszym obejmują wiele różnych konfiguracji z użyciem fantomu głowy i nogi osoby dorosłej oraz dziecka. W następnej kolejności sprawdzana jest skuteczność systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi i rowerzystami, z innymi samochodami, a także skuteczność układów utrzymywania pasa ruchu i aktywnych tempomatów.